Dressiner i kollision.
Att det högre banbefälet kör på varandra å linjen är visserligen sällsynt, men inträffar ändock en och annan gång.
Den 21 sistlidna juli övernattade i Jörn bandirektör Santesson, Luleå, baningenjörerna Höglund, Umeå och Stanzin, Luleå. På morgonen 7,40 avgick en ångdressin med bandirektör Santesson och baningenjör Höglund till Myrheden i och för besiktning av banvaktsstugorna. En halv timme senare åkte ingenjören från Luleå samma väg med en motordressin. Kommen ett stycke på vägen upphinner han den först avgångna dressinen och kör på densamma med rätt försvarlig fart. Vid sammanstötningen ramponerades motordressinen ganska väsentligt, dock icke värre än att man kunde fortsätta färden sedan nödiga reparationer blivit verkställda.
Det skall bli intressant att se vilket straff som kommer att drabba den försumlige ingenjören. Bandirektör Santesson är ju bekant för att "klämma till". Sålunda dömde han till omedelbart avsked en banvakt för det han på sin hjuling transporterat en bekant några kilometer, och en annan banvakt dömdes likaledes till avsked därför att hans fästmö åkt med på hjulingen en liten bit å banan trots det att hon innehade gångbiljett. Har man att emotse någon likhet i bestraffningssystemet i detta fallet! Säkerligen inte! "Den ena korpen hugger inte ut ögonen på den andra".
L u k a s
Ur Signalen nr 31 1910-08-04 (Signalen var Svenska Järnvägsmannaförbundets tidskrift)
Vid läsningen av ovanstående bör man håll i minnet att det inte är någon opartisk redogörelse över vad som inträffat och skuldfrågan är inte på något sätt utredd.