I Svenska Dagbladet den 22 augustin 1891 återges en artikel ur Malmberget den 17 samma månad om hur personalen kom på plats efter att svenska staten övertagit den ursprungliga järnvägen som byggts av engelska intressenter och hamnat i ekonomiska svårigheter.
Lule – Gellivarabanan.
Den väntade ångaren Norrland anlände hit från Sundsvall i lördags e.m. kl. 4 och lade till vid jernvägskajen. Om bord voro banans chef och trafikdirektör C.F. Sundberg med familj, trafikdirektörsassistenten och stationsinspektoren vid Lule station Brinck med familj, förut stationsinspektör i Östersund, stationsinspektoren i Boden Helmer Trolle, förut t.f. stationsinspektor i Anundsjö, stationsinspektoren i Gellivare Abrahamsson, förut stationsskrifvare i Ånge, samt utom en del öfrig personal för den nya banafdelningen omkring 50 banvakter. Med hustrur och barn uppgick hela antalet af med denna båt anlända immigranter till Norrbotten till omkring 200 personer. Staden helsade dem med allmän flaggning, men från vakt- eller utsiktstornet och stationen svajade inga svenska flaggor af den anledning, att inga sådana der funnos att hissa. Allt flyttgods lossades i en hast i magasin och på vagnar, hvar efter resenärerna uppsökte nattqvarter i staden och å Svartholmen.
I går morse kl. 9 afgick ett tåg med banvakter, deras familjer och husgeråd för att utplantera dem på deras stationer vid vaktstugorna ända upp till Sandträsk, och i dag på morgonen har ett dylikt tåg afgått för att utplantera de öfriga vid vaktstugorna emellan Sandträsk och Gellivare. Alla syntes de vara ungt och lefnadsfriskt folk, och det kan i sanning behöfvas, ty de bostäder som bjudas dem, skola nog äfven efter nödiga reparationer befinnas vara ganska helsofrestande. Vaktstugor lära nämligen finnas, der temperaturen om morgnarne gått ned till -14 grader. En bland det nya befälets största omsorger blir naturligtvis att så långt omständigheter och tid medgifva försäkra banbetjeningen om en dräglig mensklig tillvaro och skydda deras familjer mot klimatets förderfliga inflytande. Man är redan i färd med reparationer af bostäderna.
/ … /
Lule – Gellivarejernvägen kommer att utgöra ett eget bandistrikt, det 7:1 i ordningen.
Med ångaren Piteå anlände i dag kl. 12 en mängd folk som fått anställning vid jernvägen. Ångaren lade till vid jernvägskajen, der deras flyttsakeer och en mängd jernvägsmateriel lossades.
/ … /