Cirkulair Ordres
Ved till vaktstugor och vaktkurar
Sedan anmälan derom skedt, att Banvaktare hvilka på en gång utfått den qvantitet bränsle hvilken för dem blifvit för året bestämd eller 3 famnar Wed för hvarje Waktstuga och 1½ famn Wed för hvarje Waktkur, dermed misshushållat så att de till till följe häraf saknat nödigt bränsle under den kallare årstiden, så bör, till vinnande af ordning härutinnan, Banvaktare hädanefter genom Baningenieurernas försorg tilldelas för dem bestämde vedbränsle å följande tider
För Waktstuga
Den 1 januari 1 famn Wed
1 April ½ " d:o
1 Juli ½ " d:o
1 October 1 " d:o
samt för Waktkur hälften af förestående qvantiteter å samma tidet.
Så länge affall efter å Jernvägens område exproprierade och fällde träd otjänligt ställningsvirke, eller begagnade Arbetssleepers m.m. finnas att tillgå å efter arbetet, bör detta såsom ved för detta ämndamål inköpas, äfvensom sedermera, då utbyte af permanente Sleepers å banabn ifråga kommer dessa upptagne Sleeperas böra till banvaktare ved användas.
12.5.59
C.E. Norström
Kommentar:
Tänk att en så enkel sak som vedhantering kan säga så mycket om ett samhälles människosyn.
Man kan här notera det eviga spänningsfältet mellan patriarkal omsorg och byråkratisk kontroll. Att dela ut bränsle i ransoner kan tolkas som ett slags institutionaliserad omtanke, särskilt om man betraktar det i ljuset av att kalla vintrar kunde vara direkt livshotande. Men samtidigt pekar det tydligt på ett synsätt där myndigheterna såg sina anställda som i behov av styrning – även när det gällde hushållsekonomi.
Det är lätt att se detta som ett exempel på hur staten agerade som en sorts moraliskt uppfostrande arbetsgivare, snarare än en som litade på individens ansvarstagande. Och kanske ligger svaret just däremellan: en "omsorgsfull förmyndare" som ville gott, men gjorde det genom kollektivt reglerad misstro.
------------------------------------------------------------
Bevistande av den allmänna gudstjänsten
Sedan jag genom ordres af den 12 sistlidne Mars gifvit föreskrift, bland annat, om antagande af extra banvaktare och i sammanhang dermed mundtligen anbefalt att denna extra betjening skall utom för andra ändamål till behöfligt antal om Söndagarne inkallas till tjenstgöring på det att den ordinarie betjeningen, utan hinder af sina göromål, må kunna turvis lemnas tillfälle att besöka gudstjensten, får jag nu, dertill serskildt föranledd af en Skrifvelse från Domkapitlet i Lund, anbefalla att vederbörande föreståndare för de olika afdelningarne af färdiga banan vaka deröfver att tjenstgöringen för de under dem lydande arbetare och betjente, varder så fördelad, att desse icke försumma att med ordning och sedlighet öfverensstämmande bevistande af den allmänna Gudstjensten.
Stockholm den 12 maj 1859
N. Ericson
Anm. Nils Ericson var chef för såväl Statens Jernvägsbyggnader som Statens Jernvägstrafik.
------------------------------------------------------------
Ur cirkulär 1860
Om Uniform och boställslägenheter
Banmästare och banvaktare skola nyttja uniform enligt reglementets föreskrifter.
Daglig uniform består af blå rock och blå väst, blå eller hvita byxor, blå mössa, svart halsduk och läder skodon.
Parad uniform lika ofvanskrifna, med iakttagandet att från och med den 1:te Juni till och med 1:te September hvita byxor skola brukas, så framt ej annat blifver särskildt befaldt, samt att skjortkrage och väst icke få synas, klädsel till parad skall nyttjas i tjenstgöring å alla större heligdagar, dessutom då medlemmar af Kongl. huset veterligen passera linien samt då det särskildt är befaldt.
Renlighet och snygghet skola noga iaktagas.
Stugor Wakthus och alla kronan tillhörande persedlar skola väl vårdas och rena hållas. Golfven i stugor och Wakthus skola renskuras minst 2:ne gånger i hvarje månad. Plantering och bärbuskar skall hvarje till banbevakningen hörande man, som blifvit försedd med boställsjord, derå verkställas på egen bekostnad.
Malmö den 18 juli 1860
N.F. Frykholm
För närvarande Befälhafvare öfver Södra Stambanans fr. Malmö samtliga afdelningar
Anm:
Det finns utöver ett ålderdomligt språk några troliga felaktigheter i texten. Sannolikt är det fråga om felaktiga avskrifter från originalet. Här är materialet taget från avfotograferade maskinskrivna sidor hos Järnvägsmuseet. Var medveten om att sådana smärre defekter i texten kan förekomma.
--------------------------------------------------
Avsked för oärlig banmästare
”Som upplyst blifvit att Banmästaren å Hörs Distrikt Johan Olsson, för egennytta användt under hans befäl ställda arbetare oaktadt de på samma gång blifvit af honom i listan tecknade och på grund deraf aflönade med Stambanans medel, och sålunda gjort sig skyldig till oärlighet och vårdslöshet i sin tjenstgöring, varder han Johan Olsson, enligt reglementets 1 kap 4 § från sin innehafda banmästaretjenst afskedad.
Underkonduktören vid Trafik Afdelningen Rickter är i stället förordnad till Banmästare å Höörs distrikt.
Malmö den 30 juli 1860
N. Fr. Frykholm
För tillfället Befälhafvare öfver Södra Stambanan fr. Malmö Samtliga Afdelningar
Som Banmästare Rickter anhållit om 2:ne dagars permission till den 3:dje inst. Augusti kommer förmannen för Banvaktarne emellan Stihag och Höör Julius Pettersson att till nämnde dag fortfara med af honom bestridda Banmästarebefattningen, hvarjämte han eger att utaf f.d. Banmästare J. Olsson emottaga och till Banmästare Rickter överlemna de af Olsson innehafda Stambanan tillhöriga persedlar.
Malmö den 31 Juli 1860
H. Sturtzenbecker
Anm: Sannolikt hade Frykholm gått för långt då han avskedade banmästaren varför beslutet revs upp. Eller också togs Olsson till nåder igen. Han blev i vart fall kvar i Statens Järnvägars tjänst och avled 1893 som banmästare i Mjölby.
-------------------------------------------------
Banvakters tjänstgöringsskyldighet (1860)
Till samtliga Banmästare och Banvaktare.
Af förekommen anledning förständigas banvaktarna, att infinna sig till tjestgöring å linien en timma före hvarje bantågs afgång ifrån Malmö, samt att ej lemna sin plats förrän en timma efter det nedgående tåget anländt till Malmö.
Wed tillfällen, då häftigt väder inträffar under natten, skall banvakt infinna sig å sitt distrikt i dagbräckningen å det att han sjelf må kunna afhjälpa mindre bristfälligheter, eller banmästaren i tid kan blifva underrättad om skadan, så att af honom lämpliga mått och steg kunna vidtagas.
När stopparelaget befinner sig å en banvakts distrikt, skall banvaktare biträda vid arbetet på de tider då han ej af signalering är hindrad.
-------------------------------------------------
Banvakters signalering till bantåg
.... Äfvenledes böra, för erhållandet af likhet Banvaktarne vid signaleringen af ett bantåg, stå med fronten vänd åt banan samt med blicken ricktad åt bantåget efter hvars passerande Banvakten gör halft om, samt front långs banan efter Bantåget, hvarefter han öfvergår till andra sidan banan för att äfven der efterse att allt på bantåget befinnes utan anmärkning, såsom förut finnes anbefallt. På rak bana bör dessutom Banvakten placera sig på den sidan der Lokomotivföraren står, sålunda för ett uppgående tåg på venstra sidan från Göteborg räknadt, och tvärtom för ett nedgående tåg.
Göteborg å jernvägsbyrån den 3 October 1861
--------------------------------------------------
Unga flickor som grindvakterskor
Circulair Ordres
till Baningenieurerna vid Westra Stambanan från Göteborg!
Wid mina resor å färdiga banan har jag observerat att mindre åriga flickor på åtskilliga ställen tjenstgjort såsom Grindvakterskor, med anledning häraf får jag fästa Baningenieurernas uppmärksamhet på att till desse befattningar ej får användas yngre qvinspersoner än att desamma äro Confirmerade - och att inga andra få som grindvakterskor tjenstgöra än dem hvilka i den del af reglementet, som rör denna befattning, blifvit behörigen examinerade och godkände.
Göteborg å Jernvägsbyrån den 25 Sept. 1861
C.E. Norström
--------------------------------------------------
Om uniforms användande och stationers förseende med miluppgifter
Circulär Ordres.
Inom denna månads utgång skola alla Banmästare vara försedda med stadgad Uniform, deraf mössa ovikllkorligen skall begagnas vid all tjänstgöring.
Alla Banvaktare skola vara försedda med kläder enligt föreskrifven färg och snidt samt hvita Locomotiv knappar.
Å alla stationer, från och med Partilled till och med Hallsberg skall Miltalet från Stockholm å stations Namn taflor inskrifvas, i enlighet med närslutne Distance tabeller, deraf hvardera af Baningenieurerna behålla ett exemplar, vid dessa påskrifterna af Miltalet begagnas endast en decimal, och om tvenne decimaler för distancen från Götebörg förut varit använda utstrykes den sista.
Å påskriften af de afträden der orden Herrar Damer, Männer eller andra benämningar blifvit begagnade utstrykes detta och anbringas istället! För Carlar För fruntimmer. Å alla dörrar der förbjuden ingång blifvit påskrifven utstrykes inscriptionen alldeles.
Göteborg den 9 october 1862
C. E. Norström
---------------------------------------------------
Renlighet och ordning omkring stugor och kurar
Circulair Ordres
Härmed anbefalles, att Hr Ban Ingenieurer skola tillse att alla Banvaktare rödja rent omkring sina stugor och Kurar, så att renlighet och ordning synas öfverallt från banan, samt att, der Svinhus finnas, rödfärg lemnas till Banvaktare att dermed sjelfva bestryka hvar och en sitt svinhus och böra desse ordres vara verkställda innan månadens utgång.
Göteborg den 24 September 1858
C.E. Norström
---------------------------------------------------
Höskörden å banan
Circulaire Ordres
Til Baningenieurerna vid Westra Stambanan från Göteborg!
Då åtskillige af de personer, hvilka å Auction d.å, inköpt den å banan växande höskörd, anhållit att i likhet med hvad som skedt sistlidne år få sitt hö Transporteradt å banan vid dertill upplåtne Jernvägsvagnar, så får jag å Öfveringenieurens vägnar meddela att denna begäran endast för detta år beviljas, och bör vid nästkommande års Auctions tillfällen; tillkännagifvas att jernvägen icke upplåter sin materiel till Transport af sådan inköpt gröda.
Med anledning af denna för året gina tillåtelse skall Requisition å nödige vagnar i vanlig ordning ingå till Trafik Derecteuren. Och bör vid Transporten en Banmästare af Baningenieuren vid hvarje tillfälle, beordras att närvara, hvilken af ägaren till grödan åtnjuter skälig ersättning, samt för öfrigt iakttaga alla de försigtighets mått, hvilka i förut gifne Odres stadgade äro.
Göteborg i jernvägsbyrån den 30 juli 1861
P.B. J. Damm
--------------------------------------------------
Kreatur på banan
Cirkulär till Stations Inspektorerne
Om kreatur finnas inne på banan bör Banmästaren eller annan säker person, åtföljd af tvenne vittnen, begifva sig till ägaren af kreaturen, för att göra honom uppmärksam på förhållandet, på det att han må vidtaga lämpliga mått och steg för att förhindra sina okynniga kreatur inkomma på banan.
Rapport insändes till Trafik Directörs Expedition och i journalen vid Stationen göres anteckning härom.
Göteborg den 30de October 1857
A. Taube