Att segla på järnväg

Att segla på järnväg torde höra till undantagsfallen. En uppfinningsrik banvakt, hvilken hvarje dag skall på dressin passera banlinien Vollsjö – Esperöd, har emellertid, enligt hvad Sk. A.-Bl. berättar, tänkt ut, att segel mycket väl skulle kunna användas som drifkraft på en dressin, när man har vinden med sig. På sin enkla dressin sätter banvakten en fällbar stång och hissar sitt segel samt ser fröjdefullt på, hur vefstången springer fram och tillbaka hans hjälp förutan. För att kunna äfven under storm eller stark blåst använda seglet, har vår banvakt försett detsamma med ref. Segeldressinen användes alltid på ettdera hållet, ty äfven med sidovind framdrifver seglet densamma.

Seglingen går utmärkt och den en half mil långa bansträckan Löfvestad – Esperöd tillryggalägges i regel på 8 à 10 minuter eller på lika kort tid som persontågen. Enär seglet ej kan tagas ned under färden, blir dressinens hastighet i medvind utför en backe alldeles förfärlig, och den starka jernbromsen får då användas utför sluttningen. Det oaktadt händer det ibland, att dressinen åker 6 – 8 alnar med fastbromsade, stillastående hjul, innan banvakten kan stanna densamma.
Ur Cimbrishamnsbladet 1895-12-14.

Anm: Liknande segeldressiner har förekommit åtminstone på Ölands södra alvar där sträckan mellan Kastlösa och Skärlöv ansågs särskilt lämplig för sådant transportsätt.

Var kan man läsa om banvakter?

Hur en banvaktsstuga ska byggas

Något om bandelsnummer

Diverse notiser om banvaktens villkor

En banvakts dotter i Maryhill berättar

En banvakts dotter i Södervidinge berättar

Hågkomster och glimtar ur ett skiftesrikt liv

Ingen försäkringsersättning för överkörd banvakt

Minnen från Bråten

Från gammalt till lite nyare ...

En banvakt allt-i-allo

Till- eller påbyggnad av banvaktsstugor

Järnvägen mellan Ljunga Verk och Johannisberg

Banvaktsstugor Örtofta - Lund

MSJ banvaktsstuga i Silvåkra

Banvaktsstugor i Osby

Tjugofyra år vid Storängsbergets fot

Olyckshändelser och tillbud, eldsvådor

Vaktstugan Gopen

Öfverfallen banvakt

Förbytta hustrur

Stolpen i Risa - en smalspårig järnvägshistoria

Sjunnerup 305 – minnen från 50-talet

Telefon i hvarje banvaktstuga

"De gamla rallaretagen flög i mej"

Också ett trafikhinder - en historia med knorr

Många klagomål

Hus- och brandsyn vid HNJ på 1910-talet

Banvaktstugan vid Brosjön – vad hände sedan?

Kärvt i kylan eller Banvakterna i Norrland och kölden

Transport av banvakt med familj och bohag

En påpasslig baningenjör.

Vad två banvaktsbilder kan berätta

SJ:s fågelholkar

När banvaktshemmet var som bäst

Fagernäs banvaktstuga - Klintsjö hållplats

En banvakts dagbok

Livet i Solsta banvaktsstuga

En banvakts minnen från Malmö-Genarps järnväg

Från banvakt till 1:e banmästare

För hundra år sedan

Den sista banvakten i Linneberg

Emma Lundkvist - äldst i Solsta

Karlströms i Oxbron – en banvaktsfamilj och en banvaktstuga

Gammal banadel (om fyra generationer järnvägare)

Fick böta 240 kr för omlagd växel

Banvakten försvinner

Banvakter och banvaktsbarn som gjort civil karriär

Åtta "pulsslag" om dagen för stationen i Jämnvallen

Banmästare Bengtsson berättar

Förste banmästare Ernst Nyström

Min barndom i Nubbtorp

En banvakt berättar

Hushållsbekymmer på landet

Dressiner i kollision (En kort betraktelse om likställighet mellan banbefäl och underlydande)

Hulda Franzén i Grännaforsa

Minnesbilder från svunnen tid

Sveriges förste rälsläggare

Mitt barndomshem, banvaktarstugan i Älvsjö

Karl Emil Göransson, banvakt i Djurkälla

Järnvägsstyrelsen och banvaktshustrun

Färdas med dressin på 90-talet

Vakt-Lars, en banvakt i Pålstorp

Banvakten och banan, ett rättsfall utan slut

Banvakten Johan Peter Johansson, några bilder

Överbanmästaren i Sundbyberg berättar

Det spökar i Loviksberg

Banvakt tvångsförflyttades - och grisen dog

En banvakts olyckliga öde

Banpersonalen utplanteras på nya malmbanan

Grindvakt trakasserad

Silverkällan, stugan och källan med det vackra namnet

S.J. banvakters dressinfråga (omkring 1920)

Den skenande hästen vid Medskog

Att segla på järnväg