Föreningsstation mellan smalspåriga (1067 mm) Vislanda - Bolmens järnväg, ViBJ och normalspåriga Skåne - Smålands järnväg, SSJ.
Det ursprungliga stationshuset (ViBJ) rivet och ersatt med nytt 1952/-53 eller 1955 - olika uppgifter finns!
O.A. uppger: "Kommunen anger 1955 för den nya stationen. Även den gamla stationen var parallell med spåret. Den nya stationen används numera som restaurang (www.stationskrogen.se). Den är hopbyggd med en f.d. busstation. Under sin storhetstid hade bangården ett vattentorn av tegel, två separata lokstall, ett magasin (finns kvar), en omlastningshall, två lastkajer (finns kvar) och åtta parallella spår (fyra 1435 mm, fyra 1067 mm).
ViBJ hade ett sjöspår från bangården mot söder till en båtbrygga vid Lagan. Båttrafiken gick söderut till Hamneda och upphörde när SSJ började trafikera samma sträcka. Från sjöspåret byggdes också ett sidospår till ett tegelbruk i sydvästra Ljungby. ViBJ hade även ett industrispår till Ågårds sågverk tills detta lades ner cirka 1910 i samband med att Lagan dämdes upp för ett kraftverk."
De sista spåren på bangården revs upp i början av april 2011.
Notering i april 2015 av Olle Alm:
"Godsmagasinet flyttades 2014 ett stycke västerut på grund av planerad bebyggelse på dess gamla plats. Den tillhörande lastkajen med skärmtak återuppfördes intill magasinet på dettas nya plats. Den andra lastkajen längre västerut har rivits och en ny busstation har byggts. Lidl har byggt i den västra delen av bangårdsområdet. Man kan nu inte längre se att det har funnits en stor bangård Ljungby."
Stationshusets vara eller icke vara är 2021 föremål för politisk oenighet, men risken förefaller uppenbar att det offras för ny centrumbebyggelse. Expertmyndigheter framhåller betydande samhällshistoriska värden och det arkitekturhistoriska värdet som skäl för ett bevarande, men då stationshusets järnvägsmässiga kringmiljö redan gått förlorad är slaget förmodligen förlorat.