Lämna ändringsförslag

Malmö Central

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2024
Malmö

Anslutande bandelar

(Eslöv)–Örtofta–Lund–Arlöv–(Malmö)
(Malmö)–Östervärn–Staffanstorp–(Dalby)–Sjöbo–(Tomelilla)
(Malmö)–(Östervärn)–Bokskogen nedre–Klågerup–Genarp
(Malmö)–Fosieby–Trelleborg
(Malmö)–(Malmö V)–Limhamn

Malmö station 1858, första stationshuset som brann ned 1866. Okänd bildkälla. Foto: Okänd.
Malmö C som till 1926 hette enbart Malmö. Bilden är från 1860-talet. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Malmö C okänt år. Vykort från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Malmö station brinner 1866. Bilden är via Facebook hämtad från dansk I.T. (vad står det för?) den 23 december 1866. Den tillhörande texten lyder: "Malmö jernbanestation brænder.

Den 14. december 1866 cirka klokken 20 udbrød der brand i stationsbygningen. En stærk røg trængte gennem taget, og kort efter brød luerne ud, der fandt næring ved en mængde tørt brænde, der opbevaredes på loftet, og inden kort tid stod taget over hele bygningen i lys lue.

Ilden slikkede opad begge tårne, men de var stærke nok til at modstå heden.

Lidt over klokken 24 styrtede gulvet mellem loftet og anden etage ned, hvorved ilden fik fornyet næring og senere trængte den frem til den nederste etage, så bjælkeloftet over 1. klasses ventesal styrtede sammen.

Branden fortsatte hele natten og først efter 12 timers forløb havde brandvæsenet ilden under kontrol.

Den øverste del af bygningen og 1. klasses ventesal blev ødelagt ved branden. Perronen tog ingen skade og togene afgik planmæssigt.

Slukningen vanskeliggjordes, dels ved at brandvæsenets slukningsapparater ikke fungerede efter hensigten, dels ved at det frøs ti grader."

Det ursprungliga stationshuset från 1856 brann 1866.

Ett nytt stationshus uppfördes 1874 på samma plats ritat av A.V Edelsvärd. Detta blev så småningom för litet för den kraftigt ökande trafiken på Malmö C. Ett nytt stationshus jämte banhall av järn i vinkel mot spåren uppfördes 1891, Stationshuset påbyggdes med en våning 1924 och den gamla banhallen revs och ersattes med den nuvarande i trä med 7 spår, arkitekt Folke Zettervall. 1976 var det dags för en ny ombyggnad, den gamla biljetthallen revs och en ny provisorisk stamplattform uppfördes, 2002 återuppbyggdes väntsalen i sitt skick från 1924.

Under 2010 har stationen utökats med en underjordisk del i anslutning till den nya Citytunneln som gjort direkt genomfart från Arlöv mot Öresundsbron - Köpenhamn möjlig.

Kilometertal

617,782
0

Signatur

M

Socken

S:t Petri

Kommun

Malmö

Län

Skåne
Malmöhus

Byggd

1866

Ändringsförslag till objektet Malmö Central

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: NVeSES