Lämna ändringsförslag

Digerbackens grusgrop

Trafikplats utan expeditions- eller väntsalsbyggnad
(Sveg)–Hede
Digerbacken grusgrop i början av 1920-talet. Bild från Järnvägsmuseet som även har uppgiften att den är tagen vid Bodarsjöns grusgrop söder om Sveg (vilket uppgift är korrekt?). Foto: Persson.

Grusgropen var en av två vid järnvägen Sveg - Hede som utnyttjades då banan anlades i början av 1920-talet, den andra låg vid Hedeviken. Därutöver togs grus vid Andåsvallen vid Inlandsbanan.

Den teknisk-ekonomiska redogörelsen över banbygget omnämner grusgropen men inget om var den låg eller hur man fick åtkomst till den. Den enda tillgängliga kartan, den ekonomiska från 1971, visar en grusgrop och namnet Digerbacken ute i ödemarken omkring 1½ kilometer nordnordost om Glissjöbergs station. Till grusgropen går en landsväg vars linjedragning tyder på att den är ett före detta järnvägsspår som anslutit till huvudlinjen Sveg - Hede ett par hundra meter öster om Glissjöbergs station. Märkligt är att i redogörelsen för banbygget nämns inte ett ord om att man anlagt ett så pass långt sidospår (ca 1,8 kilometer), inte heller redovisas några kostnader för sidospår.

På kartan nedan visar den övre markeringen själva grusgropen och den nedre den punkt där sidospåret anslöt till huvudlinjen.

Kilometertal

17,26

Signatur

-

Socken

Sveg

Kommun

Härjedalen

Län

Jämtland

Ändringsförslag till objektet Digerbackens grusgrop

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: snÅqås