Inlandsbanan passerar här Vindelälven på en bro som egentligen är två!
I den teknisk-ekonomiska redogörelsen för statsbanan Volgsjön - Gällivare talas om en bro med två spann om 30,8 resp. 70,0 m fri spännvidd. Då "mellanstödet" utgörs av ca 55 m fast mark kan ifrågasättas om det inte är fråga om två broar belägna på kort avstånd från varandra.
Bron var ursprungligen en ren järnvägsbro men efter överenskommelse med Sorsele sockens vägstyrelse i maj 1933 uppläts den för vägtrafik. När ombyggnaden var klar framgår inte. Signalplatsen Sandselebron tillkom 1936 och bör ha haft samband med brons nya funktion. Men kan det ha tagit så lång tid att konvertera bron eller löste man säkerhetsfrågan på annat sätt en tid?
Sedan 1974 är bron åter en ren järnvägsbro.
Markeringen på kartan nedan avser den längre bron över Vindelälvens huvudfåra.