Lämna ändringsförslag

Ruda

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2021
Sandbäckshult–Ruda–(Berga)

Anslutande bandelar

(Ruda)–(Oskarshamn)
(Ruda)–Skoghult–Älghult

Ruda station okänt år. Foto: Okänd.
Ruda station den 30 maj 1968, infarten söderifrån. Det vänstra spåret går via Älghult, Sävsjöström och Brittatorp till Växjö, det högra till Kalmar. All persontrafik är nedlagd och tanken är väl, att den så ska förbli för all framtid, men om närmare 30 år ska nya tåg passera här på spår av normal bredd. Foto: Jöran Johansson.
Ruda station den 30 maj 1968. Foto: Jöran Johansson.
Ruda station gårdssidan den 12 oktober 2013. Foto: Olle Alm.
Ruda station utfarten norrut och godsmagasinet den 12 oktober 2013.
 Foto: Olle Alm.

Kalmar - Berga järnvägs första stationshus i Ruda var av samma typ som Torsåsbanans, alltså en vinkelbyggnad med en tvärställd del och en del parallell med banan. Då Ruda - Oskarshamns järnväg anslöt 1907 byggdes ytterligare ett stationshus, det nuvarande. Det uppges ha prefabricerats av Finsjö snickerifabrik 1906 och monterats ihop på plats lagom till ROJ:s invigning året därefter. Efter en tid (när?) byggdes det gamla stationshuset om till bostadshus för stationsmästaren. Det revs efter 1973.

I stationshuset öppnas ett kafé i februari 2017.

I augusti 2021 skriver signaturen N i Ånghwisslan nr 2751: "Stationshuset har renoverats och blivit restaurang. Resgodset och tågexpeditionen har blivit kök och väntsalen matsal. Eftersom det bara är en person som sköter allt så är menyn ganska enkel".

Kilometertal

61,4
32,9

Signatur

Rud

Socken

Högsby

Kommun

Högsby

Län

Kalmar

Byggd

1907

Ändringsförslag till objektet Ruda

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: orJgeL