Ett 600 meter långt spår gick ut åt nordost till grusgropen som låg helt nära intill järnvägen.
I SJ-Nytt nr 18 1960, 14 oktober står:
I slutet av 1940-talet köpte statens järnvägar vid Råsboda mellan Tärnsjö och Runhällen på linjen Gävle-Sala en större grusås. Från början avsågs åsen utgöra reserv, men sedan den ena grusgropen efter den andra börjat att sina, började man i somras att exploatera Råsbodagropen och hittills har cirka 20.000 kubikmeter utvunnits. Detta är dock en obetydlighet av hela innehållet, som man uppskattar till 1,5-2 miljoner kubikmeter. Platsen kommer därför att utnyttjas en längre tid och har i dagarna försetts med huvudsignaler.
Stambanan mellan Uppsala och Krylbo har hittills varit det huvudsakliga mottagningsområdet för Råsbodagruset. Råsboda grusgrop har också snabbt blivit det ställe, där det största antalet vagnar lastas på den trafiksvaga bandelen Hagaström-Sala.