Öppnad 1860-12-01. Till 1888-09-30 Södertälje Öfre, Seö.
Från stationen gick ett bispår till en mer centralt anlagd station, Södertälje Nedre, senare benämnd Södertälje Central och Södertälje Centrum. Spåret brukades till dess linjen över Saltskog ersattes med dubbelspåret Östertälje - Södertälje Södra - Ström 1921 och Södertälje C förbands med stambanan genom en ny linje till Södertälje Södra (numera benämnd Södertälje Hamn).
Det ursprungliga stationshuset byggdes av trä. "Sedan det blivit bestämt att det nuvarande stationshuset vid Södertelge öfre station skall, i sammanhang med de för stationens ombyggnad pågående utvidgningsarbetena flyttas till Södertelge nedre station, för att derstädes användas som bostad åt banmästaren, får jag ... härmed vördsamt öfverlemna en ritning, angifvande föreslaget läge för ifrågavarande banmästarboställe." Så skriver bandirektören vid 1:sta Trafikdistriktet till banavdelningens överdirektör 1885-05-04. Enligt den omnämnda ritningen skulle byggnaden flyttas över spåren och ca 140 m norrut, närmare stadens centrum, men fortfarande inom den övre stationens gränser.
Nytt stationshus i sten byggt 1885 av samma typ som det som uppförts i Järna 1883.
Stationshuset uppges har rivits under 1940-talet. Gunilla Linde uppger i sin bok Stationshus 1855-1895 att "1921 försvann Saltskogs station och stationshuset revs", vilket bör avse en rivning tidigare än på 1940-talet.