Lämna ändringsförslag

Mjölby

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2025
(Linköping)–Mjölby–(Tranås)

Anslutande bandelar

(Motala)–Fågelsta–Skänninge–(Mjölby)
(Mjölby)–Väderstad–Hästholmen–Hästholmens hamn

Mjölby station i det äldre utförandet. Foto: Okänd.
Mjölby station. Bilden är tagen efter att stationshuset påbyggts en våning 1918, men före elektrifieringen 1932. Foto: Okänd.
Mjölby station den 3 augusti 2013. Stationshuset är tämligen nyrenoverat och snyggt. Men en så fundamental sak som att köpa en tågbiljett av en levande människa, det får man göra någon annanstans. Inte heller finns någon som kan hjälpa en vilsen eller undrande resenär till rätta.   Foto: Olle Alm.
Mjölby station gatusidan den 3 augusti 2013. Foto: Olle Alm.
Mjölby station okänt år, med Hästholmsbanans lilla lokstall och i bakgrunden järnvägsbron över Svartån. Bilden är ett bidrag från Lena Samuelsson. Foto: Okänd.

"Redan 1913 uppstod frågan angående anordnande av en förbindelseled för gående över eller under Mjölby bangård. På grund av de betydande kostnader en gångtunnel skulle draga, valdes det billigare alternativet med gångbro, och uppfördes en sådan 1923. Denna kostade 26.100 kronor, vartill Mjölby stad och intresserade bidrogo med 15.000 kronor. Bron har underhållits på statens järnvägars bekostnad. Belysning och renhållning har bekostats av staden."

Enligt en informationstavla tidigare uppsatt i Mjölby stationshus hade gångbron varit uppsatt i Tranås och blivit överflödig där då den ersatts av en gångtunnel under järnvägen.

Mjölby stad begärde 1944 att gångbron skulle ersättas av en gångtunnel. "Till stöd för denna framställning få fullmäktige framhålla, att de nuvarande anordningarna med hänsyn till den storleksordning Mjölby station har måste anses synnerligen otidsenliga och att trafiken över viadukten på grund av de senare årens bebyggelse öster om järnvägen tenderar att bli allt livligare. Särskilt från äldre personer framkomma ofta klagomål över den besvärliga passagen över järnvägen."

Någon gångtunnel blev det inte då. Först omkring 1990 revs den gamla gångbron och ersattes med en gångtunnel. Inför byggandet av tunneln flyttades gångbron något hundratal meter söderut och användes under byggtiden varpå den revs.

Banvakter

Vid Mjölby station bodde åtskilliga banvakter, men det har inte varit möjligt att placera dem i resp. byggnad. De redovisas därför i klump här under.

1876 – 1882
Anders Gustaf Johansson Nyman, f. 1852-02-27 i Mjölby, död 1931-03-05 i Hagalund nr 1 i Mjölby.
Gift 1878 med Emilia Augusta Syholm, f. 1851-06-07 i Linköping, död 1922-05-16 i Hagalund nr 1 i Mjölby.
Inflyttad i november 1876 från Sya (E), hustrun 1878 från Mjölby Norrgård, där hon var piga.
Utflyttad i oktober 1882 till banvaktsstugan Näsby i Åsbo (E). Inflyttad (pensionerad) i maj 1915 till Hagalund nr 1 under Västra Eldslösa i Mjölby.

1880 – 1882
Extra banvakt
Anders Fredrik Abrahamsson Winell, f. 1855-10-04 i Vårdnäs (E),
Ogift.
Inflyttad i augusti 1880 från Vårdnäs (E).
Utflyttad i mars 1882 till Nord-Amerika.

1882 - 1891
Extra > extra ordinarie banvakt
Johan August Carlsson, f. 1860-05-09 i Mjölby, död här 1891-05-07.
Ogift.
Inflyttad i november 1882 från Veta (E).

1886 - 1893
Oskar Fredrik Samuelsson Tell, f. 1861-02-10 i Östra Tollstad (E), död 1945-06-30 i Vildgården 733, Östersund.
Gift 1884 med Matilda Charlotta Petersson, f. 1861 i Nykil (E), död 1941 i Vildgåsen 731, Östersund.
Inflyttad 1886 från Sya (E).
Utflyttad 1893 till Åre (Z).

1891 - 1902
Extra banvakt
Johan Aron Gustafsson Frid, f. 1855-03-04 i Linderås (F), död 1932-05-30 i Mjölby.
Gift 1883 med Christina Josefina Johansdotter, f. 1858 i Gränna, död 1934 i Mjölby.
Inflyttad 1891 från Frinnaryd (F).
Utflyttad 1902 till Hagalund nr 1 under Västra Eldslösa i Mjölby och därifrån i oktober 1911 till banvaktsstugan 99 Norra Eldslösa i Mjölby, därifrån i januari 1914 såsom f.d. banvakt till Hagalund under Västra Eldslösa i Mjölby

Sonen Johan Ivar, f. 1895-03-05 i Mjölby blev extra banvakt här, utflyttad i december 1920 till banvaktsstugan 100 > 483 Södra Eldslösa.

1893 – 1895, 1899 - ?
Extra banvakt
Peter August Törn, f. 1851-12-12 i Ingatorp (F), död 1937-09-16 i Mjölby.
Gift 1) 1876 med Maria Charlotta Gustafsdotter, f. 1847 i Höreda (F), död 1896 i banvaktsstugan Norra Berga i Mjölby.
Gift 2) 1901 med Edla Kristina Andersdotter, f. 1861 i Nässjö, död här 1902.
Inflyttad 1893 från Åsbo.
Utflyttad 1895 till banvaktsstugan Norra Berga i Mjölby.
Inflyttad igen därifrån i november 1899, i husförhörslängden 1901-1905 är extra banvakt struket och ersatt med bromsare.
Utflyttad i juli 1911 till Skogsudden nr 19 under Västra Eldslösa i Mjölby, nu såsom stationskarl.

1893 - 1894
Extra banvakt
Karl Johan Emanuel Sandahl, f. 1870-04-01 i Linderås (F), död 1928-10-02 i Bergdalen, Stallberga i Säby (F).
Gift 1893 med Matilda Charlotta Andersdotter, f. 1872 i Brunn (P), död 1947 i Bergdalen, Stallberga i Säby (F).
Inflyttad 1893 från Strålsnäs station i Åsbo (E).
Utflyttad 1894 till banvaktsstugan Näsbylund i Åsbo (E).

1894 - 1895
Extra ordinarie banvakt
Per Johan Johansson, f. 1871-05-27 i Veta (E), död 1954-09-30 i Linköping.
Gift 1891 med Hilma Carolina Johansson, f. 1867 i Fivelstad (E), död 1949 i Linköping.
Inflyttad 1894 från Högby (E).
Utflyttad 1895 till Högby (E).

1892 - 1896
Extra banvakt, trädgårdsmästare
Anders Fredrik Andersson Lindgren, f. 1860-10-01 i Åsbo (E), död 1943-12-29 i Fleminge gård, Mulebo i Ekeby (E).
Gift 1893 med Hilda Hansdotter, f. 1869 i Brunnby (M), död 1956 i Boxholm, Ekeby (E).
Inflyttad 1892 från Voxtorp (F), hustrun 1893 från Brunnby (M).
Utflyttad i april 1896 till Åsbo (E).

1902 – 1905
Extra banvakt
Anders Johan Andersson, f. 1878-02-02 i Östra Tollstad (E), död 1952-01-01 i Mantorps järnvägsstation, Veta (E).
Gift 1902 med Hulda Maria Amalia Andersson, f. 1876 i Västerlösa (E), död 1951 i Mantorps järnvägsstation, Veta (E).
Inflyttad i november 1902 från Östra Tollstad (E), hustrun från Västerlösa (E).
Utflyttad i september 1905 till Norra Berga banvaktsstuga i Mjölby.

1903 – 1903
Erik Napoleon Bolin, f. 1883-01-06 i Agnetorp (R), död 1946-12-05 i Östra Eldslösa, Mjölby.
Ogift här, senare (1909) gift med Gerda Signe Viktoria Jaënsson, f. 1890 i Sund (E), död 1967 i Mjölby. Äktenskapet upplöst 1934.
Inflyttad i februari 1903 från Fröjered (R).
Utflyttad i augusti 1903 till banvaktsstugan Näsbylund i Åsbo (E).
Återvände hit i april 1907 till Mjölby och övergick till att bli stationskarl.

1904 – 1908
Ernst Arvid Karlsson, f. 1879-07-12 i Normlösa (E), död 1962-02-12 i Linköping.
Gift 1900 med Hilma Karolina Josefina Andersson, f. 1875 i Åsbo (E), död 1910 i ”banvaktsstuga nr 2” (troligen identisk med 468 Alorp) i Sjögestad (E).
Inflyttad i november 1904 från Finnstugan, tomt 3a i Mjölby.
Utflyttad i december 1908 till banvaktsstugan 101 Karlslund i Mjölby och därifrån i januari 1910 till Sjögestad (E).

1907 - 1913
Extra banvakt
Karl Emil Karlsson, f. 1882-02-25 i Malexander (E), död 1953-10-06 i Solhaga, Bjärby i Törnevalla (E).
Gift 1908 med Josefina Albertina Johansson, f. 1879 i Fivlered (P), död 1947 i Solhaga, Bjärby i Törnevalla (E).
Inflyttad inovember 1907 från Högby (E).
Utflyttad 1908 till Gravgården i Mjölby, därifrån i oktober 1909 till annan plats i Gravgården och i september 1913 till Törnevalla (E).

Kilometertal

295,346
260,972
0

Signatur

My

Socken

Mjölby

Kommun

Mjölby

Län

Östergötland

Ändringsförslag till objektet Mjölby

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: ÖpÄRåQ