Vid Kåhögs kvarnar skall ett stickspår ha anlagts 1872 på kvarnbolagets bekostnad. Enligt Järnvägsdata fanns dock ett sidospår redan från 1857.
Omkring 1883 blev Kåhög håll- och lastplats. En hållplatsstuga och en träplattform anlades på norra sidan av järnvägen invid banvaktsstugan 15, senare 116, Kåhög. 1903 slopades lastplatsen och Kåhög blev en ren hållplats. Byggnaden förlängdes senare med en öppen vänthall.
Då dubbelspåret drogs fram här 1912 byggdes plattformar på båda sidor om banan medan hållplatsstugan förlades till den södra sidan. Det förefaller av bilderna ovan som om den gamla stugan flyttades men det är inte uteslutet att det byggdes en helt ny. Den försågs med en öppen vänthall, större än den tidigare. Troligen 1943 byggdes en ny större hållplatsbyggnad med öppen vänthall och kiosk.
I juni 1964 skrev trafikinspektören vid 8 trafiksektionen till baningenjören vid 5 bansektionen:
"Tidigare har framhållits att Kåhögs stationshus undergått en mindre tilltalande förslumning.
Vid inspektion den 12.6.64 visade det sig vara i ett sådant skick att omedelbara åtgärder till förändring är av nöden.
Föreslås att först och främst samtliga fönster igensättas med masonit och alla dörrar låses.
Så snart ske kan bör hela huset rivas och ersättas med vindskydd."
Av flygbilder på kartbil.com att döma ersattes den långa hållplatsbyggnaden av en mycket mindre, kanske enbart ett vindskydd. Hållplatsen nedlades 1978.
Uppgifterna om trafikplatsens förändringar bygger i stort på bilderna ovan, varför något kan ha misstolkats men i huvudsak bör det vara rätt.