Den ursprungliga bron byggdes 1869-1871*. Det var en fackverksbro och i östra änden fanns en kort svängbro för båttrafiken till Karlstads gamla hamn som låg vid nuvarande Residensparken. Totala längden var enligt Järnvägsdata 108 meter, medan banprofilen snarare visar en längd om 112 meter.
*) I Forsaeus bok om Nordvästra stambanan uppges att bron anmäldes helt klar i oktober 1870.
En ny bro lades in 1928-1929, utförd med långa plåtspann och några kortare balkbrobitar. Svängbron försvann samtidigt. Den nya bron var tillverkad av Motala Verkstad och Götaverken och delarna kom till Karlstad på pråmar. Lyft skedde med en pontonkran.
Hösten 2000 byttes denna andra bro mot den nuvarande tredje, en plåtbalkbro vars delar denna gång kom på specialtrailers på vägen. De lyftes på plats under pågående trafik. (Sakuppgifterna i huvudsak hämtade från ett inlägg av Hans Keller i Järnvägshistoriskt forum 2007).