Lämna ändringsförslag

Svea

Banvaktsstuga, riven senast 1960
(Kristinehamn)–Karlstad–Kil–(Fryksta)
381 Svea okänt år, gissningsvis på 1910- eller möjligen 1920-talet. På fotografiets baksida finns antecknat Carl Bengtsson och banvaktsstugans namn, något mer vet vi inte. Men Carl Bengtsson var inte banvakt, utan stationskarl och banvaktsstugan var förmodligen inte banvaktsstuga då bilden togs utan bostad för annan personal vid Kils station. Det troligaste är väl att det var Carl Bengtsson som bodde i stugan. Pojken vid husknuten skulle kunna vara en av Bengtssons fyra söner, födda 1893-1905. Bilden kommer via Rolf Gustafsson i Kil från en fotogrupp för gamla bilder. Foto: Okänd.

Det har uppgivits att stugan 381 Svea ursprungligen låg på järnvägens norra sida vid vägövergången Östra bommarna (kilometer 348,755) och att den vid okänd tidpunkt flyttats till en plats på södra sidan av banan vid vägövergången Västra bommarna ca 50 meter väster om lokstallet (kilometer 349,820), där den skulle ha blivit 381F Kil. F:et visar att den beboddes av en banvaktsförman.

Uppgiften om flyttning måste ifrågasättas. En bangårdsritning från 1919 visar 381 Svea på den ursprungliga platsen men utan något nummer. På den plats väster om lokstallet dit 381 Svea skulle ha flyttats eller skulle komma att flyttas ligger samtidigt en stuga av samma modell men med nummer 9A. Den tillhör alltså trafikavdelningen men kan givetvis ha uppförts som banvaktsstuga och fått byta avdelning och därmed nummer.

På en senare men odaterad bangårdsritning ligger stugan Svea kvar men med beteckningen 9A. Den har således förts över till trafikavdelningen. På platsen väster om lokstallet där den "gamla 9A" legat finns nu banvaktsstugan 381F (Kil). Den är en vinkelbyggnad vilket brukar betyda, att den i grunden är en äldre stuga som försetts med en tillbyggnad åt ena sidan. Det mest sannolika är att gamla 9A byggts till och så har den fått byta funktion och nummer med stugan Svea. Det är i vart fall den enklaste och rimligaste förklaringen.

381 Svea > 9A (Kil) revs senast då vägövergången Östra bommarna byggdes om så att vägen kom att passera under järnvägen. När det skedde är inte klarlagt, men en flygbild på www.kartbild.com tagen 1960 visar att stugan nyligen rivits men att övergången ännu inte byggts om. Så i slutet av 1950-talet bör rivningen ha skett.

"Nya 381F Svea" var 1939 föreslagen att moderniseras, men om det kom att verkställas är inte känt. I Bantekniska byråns arkiv på Riksarkivet i Täby kan finnas intressanta uppgifter om stugans historia i ärende Bbr 364/39. Notera att SJ fortfarande kallade stugan Svea. Så var även fallet 1960 då det föreslogs att personallokaler för banavdelningen skulle inrättas i stugan (Bbr 385/60).

Vad som sagts ovan är antaganden som dock på angivna grunder bör vara tämligen tillförlitliga. Kompletteringar eller rättelser tas tacksamt emot.

Kilometertal

348,755

Nummer

381

Socken

Stora Kil

Kommun

Kil

Län

Värmland

Ändringsförslag till objektet Svea

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: ÅpR3bE