Modell 1855.
Namnet taget efter ett närbeläget schweizeri.
Då Karlstad Östra station tillkom 1902-04 flyttades stugan ca 270 m åt öster till det läge som beskrivs nedan (från det vänstra till det högra märket på kartan).
Stugan var belägen vid spåret mot Yttre hamnen, på den plats där de båda infartsspåren från öster resp. väster på stambanan förenades efter några hundra meter.
Enligt en uppgift ska stugan ha rivits vid skiftet 1930/40-tal, men enligt en annan, mindre sannolik, ha utbjudits till salu för rivning 1962-63.
Men! Det är något som inte stämmer här, eller i vart fall är oklart. Banvaktsstugan Åttkanten har uppgetts vara av den äldsta typen stugor, SJ 1855, vilket är logiskt om den byggdes samtidigt med banan (Senare uppförda stugor var oftast av 1872 år modell). Svante Forsaeus bok om Nordvästra stambanan saknar uppgift om stugmodell.
På en bangårdsritning över Karlstad Östra finns stugan nummer 366 med, belägen på det ställe som bilderna ovan visar, invid korsningen hamnspåret - landsvägen mellan Herrhagen och Tormestad. Men alldeles uppenbart är det inte en SJ-stuga utan en stuga av den typ som förekom på Karlstad - Munkforslinjen. Hur har den då hamnat här? Och varför har den SJ-nummer?