Stuga av 1872 års modell vilket innebär att stugan inte uppfördes samtidigt med järnvägen (den öppnades för trafik 1869).
1928 påbyggdes stugan (enligt ritning litt. E nr 10811) med en våning efter beslut den 20 februari 1926. Ombyggnaden innebar att det tillkom ytterligare ett bostadsrum på den nya övervåningen. Det hade varit enkelt och kostnadseffektivt att anordna två rum, men man nöjde sig med ett och lät det övriga utrymmet bli en öppen vind.
Nr- och namnskylt kvar (not. 2006). En kuriositet som troligen är speciell för denna linje är att skyltarna är gjutna. Sannolikt har man därvid som modell använt de lösa siffror och bokstäver som fanns på registreringsskyltar för motorfordon fram till 1950-talet.
Stugan är (2008) utrymd inför den rivning av Skattkärrs sista järnvägsrelaterade byggnad som Banverket vill genomdriva mot en lokal opinion.
Den lokala opinionen hjälpte inte, här lika litet som på andra ställen.
En helt onödig och meningslös rivning genomfördes i februari 2009.