Olle Alm 2011-05-04: "Den ursprungliga bron (med de ovan angivna koordinaterna) över Abiskojokk är en naturlig bro, där vattnet rinner genom en bergtunnel. Älven ligger i en sänka och därför fick banvallen byggas upp mycket högt mellan Abisko Turiststation och banvaktsstugan Jokken. När Norgevägen (väg E10) drogs fram lades järnvägen på en nybyggd betongbro (koordinater X 7588272, Y 1622264) något söder om den gamla bron. Banvallen schaktades bort och den nya vägen kunde läggas på banvallens botten utan behov av ny bro för vägen."
Det kan tilläggas att den naturliga bron och bergtunneln var en av Malmbanans åtta vattendragspassager, där brobyggen undveks genom att man i stället sprängde ur en vattentunnel i den underliggande berggrunden.
Abiskojokk var det största vattendraget som övergicks på detta sätt och hade vid vårfloden ett vattenflöde av 200 kbm per sekund. Den ursprängda tunneln hade därför fått en dimension av inte mindre än 5 x 6,5 m, dvs en area av 32,5 kvm (de övriga 5 - 25 kvm).