Sidobana från Kil Nedre station, senare omlagd att ansluta direkt till Kils station. Banan ersatte den 1849 byggda och 1871 nedlagda smalspåriga Frykstads järnväg, Sveriges första järnväg för allmän godstrafik, senare även allmän persontrafik.
Från bangården gick spår åt norr-nordost till Fryksta grusgrop som låg i omedelbar anslutning till stationen.
Det vackra stationshuset vid Frykstads järnväg, var Sveriges första och finns fortfarande kvar (not. 2021). Det övertogs av statens järnvägar och utbjöds 1936 till försäljning: "Bostadshuset nr 9 A (det gamla stationshuset) är uppfört år 1849 av timmer och innehåller numera å nedra botten 7 rum och 1 kök samt i övre våningen 4 rum. Bostadshuset nr 9 B är byggt år 1878, likaledes av timmer, och innehåller en lägenhet om 2 rum och kök samt en lägenhet om 1 rum och kök. Båda byggnaderna äro i avsaknad av alla nutida bekvämligheter samt befinna sig dessutom liksom uthusen, nr 10 A och 10 B, i mindre gott skick. Köparen förhyr f.n. hus nr 9 A och lägenheten om 2 rum och kök i hus 9 B samt bedriver därstädes pensionatsrörelse.
De nämnda byggnaderna såldes 1936 för 10000 kr till Henning V. Haglund i Kumla.
Pensionatsrörelse eller liknande har således bedrivits åtminstone sedan 1930-talet och fortfarande kan man bo i Sveriges äldsta stationshus, nu marknadsfört under namnet Sköna Rum Fryksta.
Stationshuset är 2020 till salu genom Mäklarhuset Karlstad. Sålt 2021-08-25. De nya ägarna avser fortsätta B&B-rörelsen.