Benämnd Stettin på spårplan 1911.
Stugan är i grunden av 1855 års modell, vilken tillbyggts bakåt och med en entrédel till höger som på en stuga av 1872 års modell. Den ursprungliga ingången i den lilla utbyggnaden mot banan har slopats.
Försäljning aktualiserades genom distriktschefens (I distriktet) skrivelse i januari 1935 till Kungl. Järnvägsstyrelsen:
"Den i banvaktstugan nr 553 vid Stettin sedan våren 1933 boende hyresgästen, K.E. Berglund, har inlämnat ett anbud å köp av stuga med tillhörande mark, uthus och källare för ett belopp av 3.000 kronor.
Ifrågavarande stuga är av 1855 års modell men tillbyggd, så att köket har en fri yta av 18 kvm, under det rummet är endast 13 kvm. Stugan är underhållen i ordinärt skick, men uthuset, som även inrymmer ladugård, är i sämre stånd. Brunn finnes vid stugan; vattentillgången är dock tämligen dålig. Till stugan hör ett litet markområde, vilket ytterligare minskas genom att den del därav varå källaren är belägen ävensom den till utfartsväg avsedda markremsan är behövlig, när dubbelspår en gång utlägges därstädes. Härtill kommer att uthuset står å mark, som ej tillhör Statens järnvägar. Därest försäljning kommer till stånd, är köparen således nödsakad att av närgränsande markägare förskaffa sig utfartsväg fram till den c:a 80 meter väster om stugan belägna vägövergången och mark utöver det område, som Statens järnvägar kunna lämna och vilket utgör endast c:a 450 kvm. Hyresgästen betalar f.n. en årshyra av 300 kronor, och är skyldig att bestrida det inre underhåller i stugan.
Med hänsyn till ovan angivna förhållanden anser distriktschefen det erbjudna priset godtagbart och anhåller om bemyndigande att träffa avtal om stugans m.m. försäljning ..."
Stugan såldes genom köpeavtal 1935-02-18 till Karl Egon Berglund i Stettin för 3000 kr.