Lämna ändringsförslag

Luleälvsbron

Banvaktsstuga, riven 2002–2006
(Jokkmokk)–(Porjus)
Luleälvsbron senast 1939. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Luleälvsbron var till 1975 en kombinerad järnvägs- och landsvägsbro. Den måste därför vid varje tågs passage stängas för landsvägstrafik. Den sista brovakten här var fru Aina Eriksson (1918-2013) som var bosatt i den intilliggande banvaktsstugan. Här väntar hon 1973 i manöverkuren söder om bron på ett godståg från Jokkmokk mot Gällivare. Hon höll kontakt med fjärren på telefon från banvaktsstugan eller i kuren för att kolla om tåget var i tid. När tåget närmade sig och det var dags att fälla bommarna så hördes en summerton i kuren. 

Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Seved Walther.
Luleälvsbron 1973 med brovakten Aina Eriksson som ser till att landsvägstrafiken stoppas inför det väntade tågets ankomst.  Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Seved Walther.
Luleälvsbron 1973, bommarna för landsvägen är fällda så tåget kan passera ut över bron. Brovakten Aina Eriksson granskar tåget för att upptäcka eventuella felaktigheter.  Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Seved Walther.

Utgöres av den omkring 1935 hitflyttade banvaktsstugan Attavaara km 341 (på linjen Gällivare-Porjus).

Nedbrunnen, eller riven (nedbränd) efter 2002, troligen 2004 eller 2005. Nu ersatt av privat nybyggt fritidshus (notering 2008).

Banvakter

1964 - 1980
Banbiträde
Bror Gunnar Edvin Eriksson, f. 1910-08-07 i Borgsjö, död här 1980-04-10.
Gift med Aina Eriksson, f. 1918 i Ockelbo, död 2013 i Jokkmokk. Aina var den sista brovakten här.

Kilometertal

289,737

Nummer

615

Socken

Porjus

Kommun

Gällivare

Län

Norrbotten

Ändringsförslag till objektet Luleälvsbron

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: E5K7BY