Grusgropen upptogs omkring 1910 i samband med järnvägsbygget från Järna mot Nyköping.
Från en punkt vid linjen omkring 2,5 kilometer sydväst om Järna station utgick ett spår åt nordost. Efter att ha svängt åt höger till sydostlig riktning gick spåret över det stora gärde som fortfarande gränsar mot järnvägen och nådde därpå skogskanten i söder. Spåret följde skogskanten österut och sneddade sedan över fältet tills det efter 1,7 kilometer nådde grusgropen. I själva grustaget fanns enligt flygbilder från 1958 av den då övergivna grusgropen två spår cirka 200 meter långa (det kan förstås ha varierat från tid till annan).
På kartan nedan visar den vänstra markeringen ungefär var spåret utgick från järnvägslinjen. De två markeringarna till höger visar var spåret nådde grusgropen resp. var det slutade.
Det är inte känt när grustaget avvecklades men spåret skall enligt Järnvägsdata ha tagits bort 1944. Numera är platsen för grusgropen skogbevuxen (not. 2023).
Järnvägsbanken mot grustaget finns kvar i skogskanten söder om fältet men över åkermarken är den helt borta.