Lämna ändringsförslag

Linga grusgrop

Trafikplats utan expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven
(Järna)–(Nyköping)
Linga grusgrop och spåret dit på den ekonomiska kartan från 1953. Den röda linjen är spårets sträckning.

Grusgropen upptogs omkring 1910 i samband med järnvägsbygget från Järna mot Nyköping.

Från en punkt vid linjen omkring 2,5 kilometer sydväst om Järna station utgick ett spår åt nordost. Efter att ha svängt åt höger till sydostlig riktning gick spåret över det stora gärde som fortfarande gränsar mot järnvägen och nådde därpå skogskanten i söder. Spåret följde skogskanten österut och sneddade sedan över fältet tills det efter 1,7 kilometer nådde grusgropen. I själva grustaget fanns enligt flygbilder från 1958 av den då övergivna grusgropen två spår cirka 200 meter långa (det kan förstås ha varierat från tid till annan).

På kartan nedan visar den vänstra markeringen ungefär var spåret utgick från järnvägslinjen. De två markeringarna till höger visar var spåret nådde grusgropen resp. var det slutade.

Det är inte känt när grustaget avvecklades men spåret skall enligt Järnvägsdata ha tagits bort 1944. Numera är platsen för grusgropen skogbevuxen (not. 2023).

Järnvägsbanken mot grustaget finns kvar i skogskanten söder om fältet men över åkermarken är den helt borta.

Kilometertal

2,5

Socken

Överjärna

Kommun

Södertälje

Län

Stockholm

Ändringsförslag till objektet Linga grusgrop

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: VU8Uj6