Det första stationshuset var byggt av trä efter samma modell som i Katrineholm och ersattes 1886 av ett nytt större tvåvånings stationshus av sten med ett stort skärmtak över den breda plattformen.
Enligt SJ:s 50-årsskrift flyttades den gamla byggnaden, andra uppgifter anger att den revs. Svaret på denna oklarhet ges i tredje bilden ovan.
Det nuvarande stationshuset är byggnadsminne.
------------
För att undvika lokbyten i tåg från Krylbo - Örebro mot Mjölby föreslogs vid tillkomsten av statsbanan Krylbo - Frövi runt sekelskiftet 1900 att Örebro- och Mjölbylinjerna skulle förbindas med varandra utanför stationsområdet genom ett spår "rakt fram" under stambanan och med "en mindre station dit lokaltåg kunde utföras för att förmedla trafiken med öfriga på den stora stationen ingående linier". Något sådant förbindelsespår kom aldrig till utförande utan lokbyten blev kvar tills det västra Skymossespåret byggdes 1960.