I Torsås möttes de båda smalspårssystemen, 891 mm som sträckte sig hit från Örebro i norr med åtskilliga avstickare och 1067-systemet till bl.a. Kristianstad, Växjö och Halmstad. Oförsonliga lokala intressen hade gjort det omöjligt att enas om en lämpligare ändpunkt för respektive spårvidd, så att en resa Kalmar - Karlskrona kunnat ske utan tågbyte. Torsås var enda stationen i Sverige där två olika smalspår förekom men inget normalspår.
Efter nedläggningen av trafiken på båda smalspåren 1965 köptes stationsområdet av Torsås kommun och några år senare var alla järnvägsbyggnader borta.
Ur Ånghwisslan 2797, 2023-05-21:
"Alla hus på den forna bangården är rivna och nya har byggts där stationshuset låg. Bangården har blivit parkeringsplats. Huset med restaurang Tuppen brann ner för några år sedan men ett nytt hus finns där istället men utan restaurang. Utfarten har blivit gång och cykelväg och kallas nu Genvägen".