Lämna ändringsförslag

Bro Järleån

Övrigt objekt, kvar
(Ervalla)–Nora
Bron över Järleån 1870 med tåg på väg mot Nora. Det är alltså den tredje bron på platsen sedan den första rasat innan det tagits i bruk och den andra bara var ett provisorium. Teckning signerad Weidenhayn. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: Okänd.
Den ombyggda, eller nybyggda, bron över Järleån något av året efter 1905. Tåget är på väg mot Ervalla. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: Okänd.
Bro över Järleån den 12 juli 2017. Foto: Olle Thåström.
Bro över Järleån den 12 juli 2017. Foto: Olle Thåström.

Järleån utgör gräns mellan Nora och Örebro kommuner.

Den första bron över Järleån var byggd med ett 32,6 m långt spann i trä. Bron som i början av oktober 1855 besiktigats, provbelastats och godkänts rasade samman tre veckor senare och fördröjde öppnandet av Sveriges första normalspåriga järnväg för allmän trafik.

En provisorisk bro byggdes 20 m söder om den rasade bron och kom på grund av ekonomiska svårigheter att vara i bruk mycket längre än avsikten var från början.

Den nya permanenta bron påbörjades först 1860 och byggdes i tre spann med överbyggnad av järn. Arbetet fortgick ända till 1863 då bron äntligen kunde tas i bruk.

Efter många års användning var bron i början av 1900-talet i så dåligt skick att hastigheten över den nedsattes till 5 km/timme och beslut om en total ombyggnad fattades. Den i praktiken nya bron fick också tre spann med hängande bågar. Bron är fortfarande i bruk.

Kilometertal

8,6

Socknar

Nora bergsförsamling
Ervalla

Kommuner

Nora
Örebro

Län

Örebro

Ändringsförslag till objektet Bro Järleån

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: qfÖÖRc