Järleån utgör gräns mellan Nora och Örebro kommuner.
Den första bron över Järleån var byggd med ett 32,6 m långt spann i trä. Bron som i början av oktober 1855 besiktigats, provbelastats och godkänts rasade samman tre veckor senare och fördröjde öppnandet av Sveriges första normalspåriga järnväg för allmän trafik.
En provisorisk bro byggdes 20 m söder om den rasade bron och kom på grund av ekonomiska svårigheter att vara i bruk mycket längre än avsikten var från början.
Den nya permanenta bron påbörjades först 1860 och byggdes i tre spann med överbyggnad av järn. Arbetet fortgick ända till 1863 då bron äntligen kunde tas i bruk.
Efter många års användning var bron i början av 1900-talet i så dåligt skick att hastigheten över den nedsattes till 5 km/timme och beslut om en total ombyggnad fattades. Den i praktiken nya bron fick också tre spann med hängande bågar. Bron är fortfarande i bruk.