Håll- och lastplats från 1885, persontrafik 1885-1937, 1953-1960, godstrafik 1885-1970 (uppgifter ur Järnvägsdata).
På en spårplan från 1912 finns en väntkur på den östra sidan av banan och ett signalhus på den västra mittför växeln till sidospåret som går ut åt sydsydväst.
På Postvagnen skriver Olov Kalderén 2002: "Hållplatsen Experimentalfältet vid Roslagsbanan var framförallt en lastplats. Från början fanns tre spår här, linjens dubbelspår och ett sidospår, vilket kan skönjas på respektive sidor om viadukten över Roslagsvägen. Från sidospåret gick två stickspår ut som sträckte sig fram till pappersmagasinen. Med tiden (vet ej när) togs det tredje spåret bort och anslutningen till de två spåren in till pappersmagasinen var en enkel övergångsväxel mellan upp- och nedspår strax bortom linjeväxeln in till magasinen.
Pappersmagasinen låg i två rader, långa byggnader som i vart fall på 1970-talet var klädda med omålad korrugerad plåt. Utanför magasinens jämnt fördelade lastportar fanns korta lastbryggor, lagom för en vagn i taget. De flesta magasinsbyggnaderna finns nog kvar än idag även om de hyser annan verksamhet och har väl blivit ommålade och ombyggda."