Lämna ändringsförslag

Lundtorps växel

Trafikplats utan expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven
(Borgholm)–Färjestaden

Anslutande bandelar

(Färjestaden)–Mörbylånga–Ottenby

Infarten österifrån mot Färjestaden i juli 1956. Spåret till höger går mot Färjestaden, medan det vänstra är triangelspåret mot Mörbylånga. Växeln motsvarar alltså den högra övre markeringen på kartan. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Lennart Welander.

Från Färjestaden som var en säckstation hade linjerna mot Borgholm resp. Mörbylånga gemensam sträckning fram till Lundtorps växel, ca 1,6 km. Där fortsatte linjen mot Borgholm rakt fram österut medan linjen mot Mörbylånga vek av mot söder. För att bettåg skulle kunna gå Borgholm - Mörbylånga utan att gå in till Färjestaden och vända där, var ett triangelspår anlagt mellan de två banavsnitten. Utefter det västra triangelbenet låg Lundstorps rangerbangård. Se schematisk skiss nedan.

Markeringarna på kartan nedan visar de tre hörnen i triangelspåret. Lundtorps växel är den vänstra övre markeringen. Den högra markeringen motsvarar bilden ovan.

Kilometertal

ca 62,5
1,6

Socken

Torslunda

Kommun

Mörbylånga

Län

Kalmar

Ändringsförslag till objektet Lundtorps växel

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: GAaWts