Den första bron byggdes i samband med att Norra stambanan drogs fram här 1879. Den valda brotypen var en gallerverksbro. Den byggdes rakt över den kraftiga forsen vid Edänge och då flottning förekom måste bron byggas utan ställningar i älven. Bron byggdes färdig på älvens södra sida och sköts sedan över landfästena och brostöden. Det var första gången lanseringstekniken användes i Sverige. Det gör bron särskilt intressant ur teknikhistorisk synpunkt.
De tyngre och snabbare tågen ställde högre krav på brokonstruktionerna och runt och efter sekelskiftet 1900 byttes mängder med gamla broar. Vid Edänge byggdes en ny bro som stod färdig 1915. Konstruktör var Otto Linton som var ingenjör och chef för broavdelningen vid Kungl. Järnvägsstyrelsen. Bron mäter 106,95 m mellan landfästena och är av s.k. fackverkstyp med överliggande huvudreglar som getts en form som liknar en hängbro. Den gamla bron fick ligga kvar som reserv och fortfarande (2019) ligger båda broarna kvar sida vid sida, trots att de 2005 ersatts av en ny bro ca 1000 m nedströms vid en ny och rakare linjesträckning
Mer om broarna vid Edänge finns att läsa här.
I helgen 2023-06-06 togs den äldsta bron i bruk igen men nu som del i en ny cykelled mellan Ljusdal och Järvsö. Delar av leden går på den gamla banvallen.