Stationshuset sålt 2006 till en ortsbo, så Ragunda är ett exempel på att ett objekt på Banverkets avvecklingslista faktiskt kan undgå rivning.
I oktober 2010 noteras:
"Fastigheten köptes av Per Holmberg, Ragunda, som lägger ner sin själ i att huset skall leva vidare och stöds av medlemmarna i föreningarna Ragundabygdens Vänner och Ragunda Samhällsförening.
På tomten finns förutom det genuint byggda stationshuset även ett uthus med en bakstuga. Någon månad före försäljningen revs magasinet där man hanterade ankommande och utgående gods.
Under kraftverksepoken 1920-1950-talet fanns i östra delen av bangården en travers, som lyfte de tunga turbinerna och transformatorerna till Krångede, Gammelänge och Hammarforsens kraftverk.
I stationshuset finns en viss uppvärmning resp ventilation för att aktiviteter skall kunna äga rum för exempelvis under 1-2 juliveckor fira Ragunda Station 125 resp 126 år 2009/2010. Utomhus har ägaren ordnat hit gångbaneplattor, original, från Kälarne station, undersökning och analys av fasadfärger har gjorts, gardiner och belysning i alla fönster under advent etc.
I byggnaden finns även ett järnvägsmuseum med ett litet bibliotek, där det finns en serie om 11 häften med ett samlat innehåll från järnvägsepoken i Ragunda, allt från projektering till jubileet 2009 inkl människors liv i vardagen, industrier, affärer, hotell etc. Den som sammanställt materialet är Bo Sundin. Häftet finns dock inte till försäljning ute i handeln.
2022 meddelas att tydliga skyltar om privatägd fastighet är uppsatta och att något järnvägsmuseum inte kunde upptäckas.