Grycksmyra som först tänktes kallas Mattsmyra låg mitt ute i skogen. Här fanns ett rundspår, en "stationskiosk", ett fristående avträde och en lastkaj. Stationsbyggnaden innehöll ett väntrum, ett mindre expeditionsrum och ett godsutrymme. Kolhus och kolbrygga ägda av Ljusne-Voxna fanns också.
Den föga betungande stationstjänsten sköttes av banvakten Johan Alfred West, som likt de övriga sex banvakterna också hade sex kilometer bana att bevaka. Vid en förändring av banvaktsindelningen 1913 fick varje banvakt sju kilometer spår att bevaka. West blev härigenom utan bevakningssträcka och ställdes till banmästarens förfogande. Dessutom skulle han 10 eller 15 minuter före och efter tågen tjänstgöra vid hållplatsen för biljettförsäljning och godshantering.
Några fotografier från Grycksmyra verkar inte existera. Sålunda finns inga i Göran Engströms noggranna genomgång av material kring VLJ i boken Voxna - Lobonäs Järnväg 1908 - 1932, utgiven 1996. Därför får ett par ritningar av hållplatsstugan ersätta bilder.