Lämna ändringsförslag

Falsterbo

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2017
(Vellinge)–Falsterbo
Falsterbo station den 22 augusti 1965. En vecka senare, söndagen den 29 augusti 1965, gick det s.k. badtåget för sista gången med ånglok (i ordinarie trafik). Foto: Niels Kroyer.
Falsterbo station sista trafikdagen 1971. Rälsbussfordonet är UBF6Y 1990. I Vellinge stod redan rivningståget och väntade. Foto: Gustaf Wadsten.
Falsterbo station den 11 mars 1978.  Foto: Bengt Gustavsson.
Falsterbo station den 11 mars 1978.  Foto: Bengt Gustavsson.
Falsterbo station den 6 juni 1989, 18 år efter att trafiken lades ned. Foto: S-O Strand.
Falsterbo station den 11 april 2000.  Foto: Bengt Gustavsson.
Falsterbo station den 23 april 2013. Ett järnvägshjul har satts upp som minnesmärke utanför stationshuset. Foto: Bengt Gustavsson.
Falsterbo station lokstallet den 22 augusti 1965. Det är ångloket J 1393 som dragit badtåget från Södervärn och nu återhämtar sig inför återfärden.  Foto: Niels Kroyer.

Stationshuset ritades av arkitekt Theodor Wåhlin, domkyrkoarkitekt i Lund, som även ritade det mondäna hotellet Falsterbohus 1908. Båda byggnaderna och samtliga stationshus utmed linjen Vellinge-Falsterbo uppfördes av byggmästarna Olof Lindahl och Magnus Hansson, bägge från Falsterbo.

Kilometertal

17,548

Signatur

Fo

Socken

Falsterbo

Kommun

Vellinge

Län

Skåne

Byggd

1903

Såld

1971

Ändringsförslag till objektet Falsterbo

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: 3Äpnrb