Mycket litet har varit känt om denna trafikplats och dess existens har varit ifrågasatt. Den förekommer inte i Järnvägsdata. Då det framkommit säkra uppgifter om att lastplatsen verkligen funnits läggs objektet in här.
I järnvägens cirkulär nr 34 utgivet den 16 augusti 1898, således mindre än ett år efter att järnvägen öppnats för allmän trafik, anges de villkor som gäller för att vagnar här skall få avkopplas från resp. inkopplas i tåg. Det anges att det finns ett stickspår om 47 meters hinderfri längd och att växeln skyddas genom fast signal.
Banvakten skall postera här för varje tåg och försäkra sig om att växeln är låst. Han skall även tillse att vagnar på stickspåret står hinderfritt och är väl förstängda och därefter signalera till tåget med såväl fast signal som handsignal. Slutligen skall han anteckna och en gång i månaden redovisa antalet av- och tillkopplade vagnar till banmästaren.
Respektive trafikant skall tillhandahålla personal för att med handkraft skjuta vagnar in på eller ut från stickspåret.
Fraktkostnaden beräknas som till Ingelstad med tillägg av tre kronor för varje avkopplad vagn.