Lämna ändringsförslag

Brattby lp

Trafikplats utan expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven 1994
(Vännäs)–Umeå

Lastplatsen inrättades enligt Järnvägsdata 1943 och nedlades 1989. Andra uppgifter anger att ett sidospår anlades vid Brattby hållplats 1970. Vilken uppgift är riktig?

Lastplatsen som betjänade Brattby sågverk bestod av en växel i linjen och ett stickspår till en lastkaj. Växeln låg strax före (nordväst om) hållplatsen Brattby, som låg på södra sidan av spåret omedelbart före banvaktsstugan 563 Brattby på motsatta sidan. Stickspåret var ca 200 m långt och gick ut åt sydost, förbi banvaktsstugan och fram till lastkajen. Själva platsen för lastning och lossning låg alltså efter både hållplatsen och banvaktsstugan, men eftersom det är växelns läge i linjen som avgör var lastplatsen anses belägen kommer denna alltså först i linjebeskrivningen.

Som omslagsbild i Tåg 3/1989 finns en fin bild från platsen. Man kan där se att växeln är lokalt omläggningsbar med växelklot och skyddas av en T-semafor. Ett stycke in på sidospåret finns en spårspärr. Vid lastkajen står några O-vagnar och på kajen ligger sågtimmer, så tydligen mottog sågverket virke per järnväg.

Numera finns inga lämningar av stickspåret men lastkajen ligger kvar (eller gjorde åtminstone 2010).

Kilometertal

864,573

Signatur

-

Socken

Umeå lfs

Kommun

Umeå

Län

Västerbotten

Ändringsförslag till objektet Brattby lp

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: 1qöUrm