Lämna ändringsförslag

Morgongåva

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2022
(Uppsala C)–Uppsala N–Heby–Sala–Avesta/Krylbo
Morgongåva station på 1880-talet, namnet enligt den ursprungliga stavningen Morgongåfva. Okänt vykort på bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Morgongåva station på 1910-talet.  Uppställningen av personal och familj sker här ovanligt nog på baksidan av stationshuset (om man anser att spårsidan är framsida). Tyvärr är personerna på bilden okända, men man kan notera att stationsmästaren (stationsföreståndare) står till höger med sin hustru och att till vänster står ett kontorsbiträde (senare betitlad kontorist) omgiven av två stationskarlar. Bemanningen vid Morgongåva utgjordes utöver dessa fyra av två stationskarlar, men man kan förmoda att dessa vid fototillfället inte var i tjänst. Kontorsbiträde under hela 1910-talet var Karl Emil Larsson, varför det bör vara han som står som nummer två från vänster. Foto: Okänd.

Stationsnamnet ursprungligen stavat Morgongåfva, ändrat till Morgongåva 1915 (enligt Sveriges Kommunikationer).

Stationshus av 1960-talsmodell.

Kilometertal

106,597

Signatur

Socken

Vittinge

Ändringsförslag till objektet Morgongåva

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: NXcFjc