"Grusgropen i Örup började troligen användas redan 1864 då YEJ gjorde avtal med ägaren till Örups slott om köp av grus. Lastplatsen uppe vid spåret tillkom dock senare. Här lastades också betor trots närheten till Köpingebro sockerbruk.
Eftersom SJ hade bättre grus att tillgå än Örupsgruset nedlades verksamheten i Örup 1960 och lastplatsen nedlades.
Betelevatorn stod kvar här som på många andra platser trots att trafiken upphört. I grusgropen uppfördes ett lokskjul där två beredskapslok ställdes upp. Växeln till grusgropsspåret togs bort. När dåvarande Helsingborgs Veteranjärnväg sökte efter ett ånglok att köpa föll valet på SJ S6 1611, f d GBJ 23. Loket hämtades den 7 mars 1972 och eftersom SJ ändå fick lägga tillbaka växeln hämtades även det andra loket som troligen också var något slags S-lok. Detta var sista trafiken på Örups lastplats.
Det har även funnits en hållplats i Örup. Den fanns inte på samma plats som lastplatsen (vilket Olofssons Sveriges Järnvägar anger) utan längre norrut vid slottet. I tjänstetidtabellen 1918 anges de som olika trafikplatser.