Lämna ändringsförslag

Kropptjärn

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven 1972–2010
(Sveg)–Orsa
Kropptjärn station den 14 maj 1972. Den lilla stationsstugan med plattform och påstigningsmärke ("plåtstins") tillsammans med banvaktsstugan som skymtar bakom är ett attraktivt fotoobjekt.  Foto: Bengt Gustavsson.
655 Kropptjärn den 14 maj 1972. Det för Inlandsbanan karaktäristiska vattentornet står kvar ett par hundra meter söder om stationen. Sidospåret ligger kvar men växlarna är borttagna, en nedkopplad semafor finns också kvar. Foto: Bengt Gustavsson.
Kropptjärn station den 22 juli 2010. Inga ånglok har behövt ta vatten här på många år, men vattentornet har fått stå kvar. Foto: Bengt Gustavsson.

Kropptjärn har tidigare redovisats som en s.k. kombinerad trafikplats- och banvaktsstuga. En officiell spårplan visar emellertid att det funnits en särskild stationsstuga (betecknad med nr 1), varför trafikplatsen och banvaktsstugan nu presenteras var för sig.

Stationsmittskylten som flyttats till banvaktsstugan anger km 335,046, men det stämmer inte vare sig med stationsstugan (km 335,091) eller banvaktsstugan (km 335,105).

Ett sidospår finns kvar 2016 men växlarna har inte varit inlagda på många år.

Ett par hundra meter söderut ligger ett vattentorn i trä fortfarande kvar (2016). Markerat på kartan nedan. Vattenuppfordringen skedde med hjälp av en varmluftsmaskin (liksom f.ö. i Storstupets vattentorn, och ev. även i Tandsjöborg), vilken 1985-86 övertogs av Faktorimuseet i Eskilstuna.

Kilometertal

335,091
100,7

Signatur

Ktn

Socken

Sveg

Kommun

Härjedalen

Län

Jämtland

Byggd

1908

Ändringsförslag till objektet Kropptjärn

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: hKäYåY