Den nedersta markeringen på kartan visar växelns läge i linjen, vid ungefär kilometer 260,45. Därifrån gick ett drygt 300 meter långt spår ut mot nordväst till själva grusgropen, som började vid den andra markeringen nedifrån och sträckte sig omkring 300 meter norrut.
Trafikplatsen Mo grusgrop uppges i Järnvägsdata ha tillkommit 1877 och legat vid kilometer 261,3. Det bör betyda att grustäkten använts redan under byggnadstiden. På flygbild från 1961 syns inga lämningar av grusgropsspåret närmast stambanan och skogen står tät där spåret gick. Det måste alltså ha rivits långt tidigare, sannolikt flera decennier.
Grusgropen ligger på Säbyggeby mark och det är därför anmärkningsvärt att den fått namnet Mo. Mitt antagande har därför varit att Mo grusgrop avsåg det markområde (översta markeringen på kartan) på stamfastigheten Mo, som är beläget öster om järnvägen och söder om Mo hållplats och som visar för grusgropar vid järnväg typiska drag. Markområdet ingår i järnvägsfastigheten och vidgar sig från 0 meter i söder till drygt 200 meter i norr. På kartor, särskilt den s.k. terrängkartan, syns strukturer som knappast låter sig förklaras på annat sätt än att här bedrivits täktverksamhet i anslutning till järnvägen och med den som transportmedel. Spår skulle då ha gått in från söder och svängt mot nordost.
Då uppgifterna mer är att betrakta som slutsatser än hårda fakta, vore ytterligare upplysningar mycket välkomna oavsett om de motsäger eller styrker antagandena ovan.