Lämna ändringsförslag

Åshammar

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven 1984–1986
(Storvik)–Ockelbo–(Holmsveden)
Åshammar station okänt år. Stationshuset är av den omtyckta s.k. Hällnäsmodellen varav byggdes ett 40-tal i Norrland. Till höger ses godsmagasinet med en uråldrig godsvagn utanför, sannolikt en bangårdsvagn som inte används i allmän trafik. Där bortom ses ställverksbyggnaden i två våningar. Foto: Okänd.
Åshammar station under första halvan av 1930-talet. Bilden som kommer från Sveriges Järnvägsmuseum, är tagen inför elektrifieringen vilken var klar förbi Åshammar 1935. Till höger ses bostadshus 9A och längre bort det högt belägna och påbyggda bostadshuset 9C, som från ursprungligen var en banvaktsstuga med nr 137. Byggnaden angavs i en odaterad handling från något av åren 1933-35 som lämplig för att flyttas och återuppföras vid Inlandsbanan. Om så skedde är inte känt, men huset försvinner på kartor ungefär vid denna tid, så troligen blev flytten verklighet.  Foto: Okänd.
Åshammar station den 20 september 1944. Mannen med signalstaven ("stinsspaden") är stationsmästare Gustaf Ericson, f. 1887, som mellan 1943 och 1947 förestod stationen. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: Okänd.

I en tidningsartikel (Gefle Dagblad 1971-07-28) om framtiden för stationshus som inte längre behövs för järnvägsdriften uppger SJ att stationsbyggnaden i Åshammar tills vidare inte skall röras, en man kvar.

Stationshuset skall ha rivits 1984-86, men på Länskartor finns huset fortfarande (2008) kvar. Är Länskartor så inaktuella eller är rivningsuppgiften fel? En uppgiftslämnare med minnen från Åshammar på 80-talet säger att rivningstidpunkten verkar stämma. Någon som vet mer exakt?

Stationshuset var det först byggda av den s.k. Hällnäsmodellen som blev mycket omtyckt och spridd.

SJ:s förste chefsarkitekt A.W. Edelsvärd skrev om hustypen:
"Närmast norr om Storvik vid Åshammar byggdes 1876 ett mindre tvåvånings stationshus af trä med den enkla rektangulära formen i plan. Denna lilla billiga och ändamålsenliga typ, efter hand betydligt tillökad i storlek och förbättrad i detaljer, blef mycket tillämpad vid norrländska stationer, och nådde 1892 i Hällnäsmodellen sin fulländning".

Kilometertal

225,868

Signatur

Å, Åh

Socken

Ovansjö

Kommun

Sandviken

Län

Gävleborg

Ändringsförslag till objektet Åshammar

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: zkPnEP