Stationen hade ett litet underlag för persontrafik och tillkom närmast för utlastning av "den svarta graniten" som bröts på platsen.
Stationshuset brann ned till grunden natten mot den 24 mars 1954. Uthuset byggdes om till stationshus, vilket revs på 1970-talet.
Dagens Nyheter skriver torsdagen den 25 mars 1954:
Gylsboda järnvägsstation på linjen Älmhult-Sölvesborg brann ned till grunden natten till onsdagen. Endast kassaskåpet blev oskadat. Trafikplatsföreståndaren, trafikbiträdet S. A. Hansson, lyckades i sista minuten rädda sig tillsammans med sin lilla dotter. Allt hans lösöre liksom järnvägens och postens handlingar, biljetter m.m. brann upp.
En uppgift som återgetts i t.ex. Järnvägsbyggnader i Kristianstads län (1991) och som bildtext i Järnvägsmuseets bildarkiv, att stationshuset revs efter brand i början av 1930-talet är sålunda oriktig.