I mars 2018 har stationshuset förklarats som statligt byggnadsminne. Motivering Fåglaviks station (byggd 1858) i Herrljunga kommun är det enda bevarade av en tidig stationshustyp som ritades av SJ:s arkitektkontor. Dessa typhus byggdes efter den första stambanan genom Sverige. I Fåglavik finns hela stationsmiljön kvar med stationshus, uthus, jordkällare och trädgård. Byggnaderna är till största delen välbevarade och sammantaget har denna miljö ett högt kulturhistoriskt värde.
I ett inlägg i Facebookgruppen Järnvägsstationer och magasin 2021-05-31 skriver Sven-Olof Strand:
"I dagens Borås Tidning omtalas att Riksantikvarieämbetet godkänt att Trafikverket överlåter stationshuset i Fåglavik till "Nätverket Utveckling och Kultur i Fåglavik" för en köpeskilling av 100 kr. Statusen som statligt byggnadsminne sedan år 2018 kommer därmed att upphävas, men sannolikt kommer Länsstyrelsen att förklara stationsområdet som Enskilt byggnadsminne. Jag tror att det är en lösning som Trafikverket är mycket nöjd med.
Stationshuset i Fåglavik är det enda bevarade av ursprungligen fyra av den så kallade Partilledsmodellen."
De fyra stationshusen av denna typ uppfördes i Partille, Floda, Fåglavik och Moholm.
Från bangården har ett drygt två km långt spår gått ut åt norr (dvs åt vänster vid färd i riktning mot Falköping) till Kåryds grusgrop, på en bangårdsritning från 1927 felaktigt kallad Kåhög.