1876-77 benämnd Rödesund.
1877 - 1889 stavades namnet Carlsborg.
Järnvägens ändpunkt var Rödesund vid Bottensjön och Göta kanal, 1,1 km bortom stationshuset i Karlsborg. Rödesund var ingen egen trafikplats utan låg inom Karlsborgs stationsområde. Sommartid fram till 1937 förekom persontrafik i anslutning till kanalbåtarnas ankomst. Spåret låg kvar till 1979.
Från bangården går en ca 2 km lång sidobana i sydostlig riktning genom f.d. flottiljområdet (F 6) i en båge norrut utefter Vätterns strand till Karlsborgs fästning. Vid dess ändpunkt fanns lastplatsen Karlsborgs fästning, Kbgf, indragen 1977.
Det redan tidigare förminskade lokstallet revs i oktober (vecka 43) 2013.
Det har förekommit olika idéer om återupptagen trafik under åren, men banans öde torde vara beseglat på grund av Tibro kommuns motstånd mot järnvägen, de stora kostnaderna för en nödvändig upprustning och inte minst ett otillräckligt trafikunderlag.
Tillägg:
Sommaren 2023 inleddes rivningen av hela banan Skövde - karlsborg.