GDJ-ägda linjen Rättvik - Mora-Noret öppnades i august 1891, till Orsa ett år senare.
Järnvägen Vansbro - Mora öppnades i november 1891.
Stationerna Mora och Mora-Noret låg på var sin sida om Österdalälven utan förbindelse emellan. Förbindelsen Mora - Mora-Noret med svängbro över Österdalälven öppnades i september 1896.
Mora - Vänerns järnväg förstatligades 1917 för att ingå i Inlandsbanan och överfördes till SJ. För att erhålla genomgående linje Mora - Orsa, utan tågvändning i Mora-Noret, byggde SJ en ny bro över Österdalälven (den nuvarande klaffbron) och en anslutningslinje från en växel omedelbart norr om bron till linjen mot Orsa. Anslutningen från Mora-Noret mot Orsa lades då ned, men banvallen fick ligga kvar. Gamla järnvägsbron blev enbart landsvägsbro; den hade tidigare varit kombinerad landsvägs- och järnvägsbro.
1965 lades spår ut igen på gamla banvallen från Mora-Noret mot Orsalinjen, som togs i bruk under några månader då riksväg 70 byggdes i sin nya sträckning med ny bro över älven. I detta sammanhang byggdes även viadukten som visades på bild. Då vägbygget var klart revs växlarna till förbindelsespåret på gamla banvallen, men spåret fick ligga kvar av beredskapsskäl i flera årtionden (in på 1990-talet?).
Gamla vägbron (f.d. järnvägsbron) revs då riksväg 70 nya infart till Mora var klar.
(Denna text är i allt väsentligt skrivet 2003 som ett inlägg på Postvagnen av Lars Olof Lind).
Den nuvarande bron är omkring 172 meter lång.