Hållplats 1887 - 1967.
Efter att Inlandsbanan anslutits här 1911 fanns dubbla spår, ett för Storlienbanan och ett för Inlandsbanan. Vid vardera spåret byggdes en bungalovliknande hållplatsbyggnad med väntsal och expedition i den östra och enbart väntutrymme i den västra. Byggnaderna stod i förbindelse med varandra genom en gångtunnel.
Det ena spåret har tagits bort - och avgreningen för Inlandsbanan sker nu längre norrut - varför den östra byggnaden, blev obehövlig och revs (det skedde redan 1972).
Den västra hållplatsbyggnaden finns kvar, men används inte för järnvägens behov och har därför varit ett av Banverkets rivningsobjekt. Då kommunen avslog Banverkets rivningsansökan blev följden en uppgörelse genom vilken Östersunds kommun övertog byggnaden (2009). Det är f.n. (2009) inte klart till vad den ska användas. Förvärvet förefaller ha motiverats med att byggnaden är värdefull för stadsbilden.