Lämna ändringsförslag

Göta älv

Bro över vattendrag, kvar 2020
(Olskroken)–Alvhem–Trollhättan–(Öxnered)
Trollhättan, nya järnvägsbron över Trollhätte kanal den 23 april 2013. Den vita byggnaden till vänster är Villa Elfhög, uppförd 1880 av Antenor Nydqvist, en av grundarna av Nydqvist & Holm (NOHAB), en gång Sveriges största loktillverkare. Foto: Micael Ericsson.

Detta objekt är under omarbetning.

Göta älv (Trollhätte kanal) överbryggas via två broar, från söder först en 60 meter lång asymmetrisk svängbro, därefter en 78 meter fast bro. De inre brofästena finns på en holme, Hjulkvarnsholmen, där också brovaktarstugan 76A Trollhättan en gång låg.

Uppgifterna ovan avser den bro, eller de broar, som byggdes i början av 1900-talet efter att de ursprungliga tjänat ut. Sedan dess har ytterligare brobyte skett. Den nya rörliga bron beskrivs så här i www.kanaler.arnholm.nu:

"Denna bro har en fri höjd av 2,5 meter. Farledsbredd 30 meter. Lyftbron invigdes den 9 november 2001 då den ersatte en gammal bro på samma ställe. Detta är den enda lyftbron av sitt slag i Sverige. Den består av fyra, cirka 40 meter höga lyfttorn av betong, och själva bron lyfts med hjälp av motvikter när fartyg skall passera. Den ger i lyft läge en seglingsfri höjd på 27 meter. Bron är tillverkad i Holland." Därutöver kan tilläggas att spännvidden är 49,6 meter och vikten 530 ton.

Den fasta bron beskrivs i Trollhättans kommuns webbsida:
Spännvidd: 79,3 meter, vikt: 950 ton utan ballast. Bron har ett helsvetsat stålfackverk och ståltråg som ballast. Bron är tillverkad i Holland.

Kilometertal

c404,9

Socken

Trollhättan

Kommun

Trollhättan

Län

Västra Götaland
Älvsborg

Ändringsförslag till objektet Göta älv

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: WRGMÄ3