Då stationen öppnades 1886 uppfördes ett ganska litet stationshus (nr 1) med omisskännliga drag av dubbel banvaktsstuga modell 1872. Av nedanstående tidningsnotis att döma verkar halva byggnaden ha inrymt stationsmästarens bostad och den andra hälften tjänstelokaler.
I Smålandsposten från 1903 kan man läsa:
Järnvägsstyrelsen har … framställt … om extra anslag för 1905 för de nya byggnader och anläggningar vilka styrelsen anser … behövliga.
I planen märkas … vid Lidnäs: uppförande av boställshus för stationsbetjänte med två lägenheter om tillsammans 3 rum och 2 kök jämte uthus och källare 7700 kr. Huset är avsett för inrymmande av en stationsmästare och en stationskarl, för vilka bostäder hittills saknats. Stationsmästarens nuvarande bostad i stationshuset – 1 rum med kök – måste tagas i anspråk för utvidgning av de allmänna lokalerna.
Begärda medel beviljades uppenbarligen för enligt annons den 14 maj 1904 i Smålandsposten infordrar SJ anbud på uppförande av följande byggnader, "på genom järnvägens försorg lagda grunder och socklar": ... ett boställshus af trä vid Lidnäs.
Den byggnad som då av allt att döma uppfördes bör ha varit den som kom att bli boställshus nr 9.
Även om hela det gamla stationshuset (nr 1) därefter utnyttjades för tjänsteändamål blev utrymmet för litet och vid okänd tid (kanske omkring 1920) revs huset och ett nytt större stationshus (nr 2) uppfördes på samma plats som det gamla.
Men även det nya stationshuset (nr 2) skulle med tiden tjäna ut, sannolikt behövdes inte längre de bostadslägenheter som huset inrymde med hänsyn till den utglesning av personalstyrkan som gjordes med början på 1950-talet.
En fråga om modernisering av det gamla stationshuset (nr 2) och bostadshus nr 9 togs upp redan 1949, men i samma ärende väcktes även frågan om att ersätta båda dessa byggnader av nybyggen. Av allt att döma godtogs förslaget om ett nytt stationshus men inte att bygga ett nytt bostadshus.
Ett nytt modernt stationshus (nr 3) med enbart tjänstelokaler och sammanbyggt med ett godsmagasin uppfördes strax norr om det gamla. Det stod färdigt 1957 varpå det gamla stationshuset revs.
Persontrafiken upphörde 1976 och all trafik 1990.
Det sista stationshuset stod kvar ett antal år, men 2006 revs även denna byggnad som den sista järnvägsbyggnaden i Lidnäs.
På kartan nedan visar den övre markeringen läget för stationshus nr 3 och den nedre markeringen läget för stationshusen nr 1 och 2.