Lastplats för koltrafik från 1894. Omkring 1920 (1922?) uppgraderad till håll- och lastplats, då även ett pampigt stationshus byggdes.
En skröna(?) har gjort gällande att stationshusets ritning hade förväxlats, så att det hus som avsetts för en plats i Norrland i stället kom att byggas här. En uppgift anger att den platsen var Risån i Västerbotten, en annan Rossön vid banan Forsmo - Hoting i Ångermanland. Hotingbanan byggdes samtidigt med att Ryssåns stationshus kom till, så om det ligger någon sanning i ryktet torde det vara Rossön som blev Ryssåns "syskon". Deras stationshus är av i huvudsak samma typ och storlek. Risån däremot var bara en enkel lastplats utan behov av något stationshus.
I tidningen Dalpilen 1921-10-13 finns en notis om Statsrevisorernas besök i Mora, då de torde ha ägnat uppmärksamhet åt den dyra bron i Noret, "möjligen också åt den stort tilltagna järnvägsstationen i Ryssån". Svenska Dagbladet skriver 1921-12-01 att "revisorerna påtala en av järnvägsstyrelsen företagen utbyggnad av håll- och lastplatsen Ryssån mellan Vimo och Vika stationer på bandelen Kristinehamn - Mora, enär trafiken där är synnerligen obetydlig".
Koordinaterna är ungefärliga (ungefär bangårdens mitt).
Nedlagd 1955. En uppgift anger att stationshuset ska ha rivits 1952, en annan i början av 1960-talet.