Lastplats för koltrafik från 1894. Omkring 1920 (1922?) uppgraderad till håll- och lastplats, då även ett pampigt stationshus byggdes.
En skröna har gjort gällande att stationshusets ritning* hade förväxlats, så att det hus som avsetts för en plats i Norrland i stället kom att byggas här. En uppgift anger att den platsen var Risån i Västerbotten, en annan Rossön vid banan Forsmo - Hoting i Ångermanland. Hotingbanan byggdes samtidigt med att Ryssåns stationshus kom till, så om det ligger någon sanning i ryktet torde det vara Rossön som blev Ryssåns "syskon". Deras stationshus är av i huvudsak samma typ och storlek. Risån däremot var bara en enkel lastplats utan behov av något stationshus.
I tidningen Dalpilen 1921-10-13 finns en notis om Statsrevisorernas besök i Mora, då de torde ha ägnat uppmärksamhet åt den dyra bron i Noret, "möjligen också åt den stort tilltagna järnvägsstationen i Ryssån". Svenska Dagbladet skriver 1921-12-01 att "revisorerna påtala en av järnvägsstyrelsen företagen utbyggnad av håll- och lastplatsen Ryssån mellan Vimo och Vika stationer på bandelen Kristinehamn - Mora, enär trafiken där är synnerligen obetydlig".
*) Skrönan om att stationshusets ritning förväxlats och att byggnaden egentligen var avsedd att uppföras någon annanstans, bör tas för vad den är värd, nämligen en av otaliga liknande vandringssägner som saknar verklig grund. Ritningen som tydligt visar att den var avsedd för bl.a. Ryssån finns här (klicka på Bild).
Nedlagd 1955. En obekräftad uppgift anger att stationshuset ska ha rivits i början av 1960-talet. I vart fall fanns stationshuset kvar 1956 enligt en flygbild på www.kartbild.com.