Bro över Österdalälven 103 (27+46,5+27) m lång i tre spann av paraboliska fackverksreglar, tillverkad av Motala Verkstad.
Från 1937 (1932 enligt annan uppgift) är bron en s.k. kombinerad järnvägs- och landsvägsbro. Banvaktshustrun i intilliggande banvaktsstugan var grind- och brovakt.
Kombinerade broar finns det numera endast tre stycken kvar av: denna, bron vid Sveg över Ljusnan och bron över Pite älv på Inlandsbanan mellan Arvidsjaur och Jokkmokk.
--------------
Bron stängdes 2016 av för både järnvägs- och landsvägstrafik med omedelbar verkan, då Trafikverket vid en inspektion fann allvarliga skador som äventyrade brons säkerhet. Så från att godståg använt bron ena dagen utan problem, tilläts nästa dag inte ens en personbil att passera.
2017 togs den gamla bron bort och ersattes med en beredskapsbro, som är tänkt att med tiden bytas ut mot nya separata järnvägs- och landsvägsbroar.