Lämna ändringsförslag

Stubbemåla hp

Trafikplats utan expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven
Mönsterås–(Sandbäckshult)–(Skoghult)–Fagerhult
Stubbemåla lastplats byggs 1957. Det separata spårspannet är början på vad som ska bli ett par stickspår som går ut åt nordväst från linjen och slutar vid en "rampningsplats" där normalspåriga vagnar som anlänt på överföringsvagnar kan flyttas över till landsvägsgående s.k. vagnbjörnar. I bakgrunden syns Stubbemåla banvaktsstuga och mittför denna ligger hållplatsen där man kan ana en plattform men ingen väntkur (såvida inte den lilla mörka byggnaden är en sådan, men den ligger väl långt från spåret och plattformen för att det ska kännas troligt). Bildens ursprung är okänt och har hämtats från Tradera. Foto: Okänd.

Hållplats 1914 - 1962.

1957 tillkom här en lastplats, som bestod av ett par sidospår för överföring av vagnar från järnvägen till vagnbjörnar som betjänade den nyanlagda massafabriken åtta kilometer norr om Mönsterås.
Senare byggdes en ny normalspårig järnväg mellan Mönsterås och massafabriken samtidigt som smalspåret Stubbemåla - Mönsterås breddades. Från en ny och större "överföringsbangård" vid Stubbemåla skedde så transporterna till fabriken på det nya spåret och trafiken mot Kalmar fortfarande på smalspåret. Detta breddades dock efterhand och sedan 1973 går trafiken på obrutet normalspår till fabriken. Bangården i Stubbemåla blev överflödig och revs.

Kilometertal

1,774

Signatur

Sbå

Socken

Mönsterås

Kommun

Mönsterås

Län

Kalmar

Ändringsförslag till objektet Stubbemåla hp

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: ZsWc8M